*

Juha Levon blogi Kunnallispoliittisia pohdintoja

Kaikki blogit puheenaiheesta Saaristo

Helsingin ja lähisaariston merellisten alueiden kehittäminen

Helsingin saariston matkailu- ja virkistysarvo on valtava. Tähän mennessä saaristomme on ollutkin yllättävän vähäisesti käytetty ja ikäänkuin uinuva voimavara miljoonakaupungillemme. Järkevästi ja luontoarvoja kunnioittaen, voimme avata saaristoa laajemmille käyttäjäryhmille ja turisteille. Tämä edellyttää sekä palveluiden että yhteyksien kehittämistä ja ennen kaikkea palvelukulttuurin kehittämistä Helsingissä. 

Saaristoliikenteen maksullisuus ei ole säästöä

Liikenne- ja viestintäministeriön pyrkimys säästää pari miljoonaa euroa muuttamalla saariston keskeiset reitit maksullisiksi iskee Varsinais-Suomea märällä pyyhkeellä. Lopputuloksena on ennemminkin valtiontulojen menetyksiä kuin säästöjä. Sen lisäksi, että Varsinais-Suomen saaristo on monien koti, niin se on myös merkittävä turistikohde, mikä taas tietää tuloja saaristokuntien, ja myös Turun, yrityksille. Lisäksi helppo ja vapaa saaristo on iso osa meidän Varsinais-Suomalaisten ja rannikkolaisten kulttuuria. Kuin siitä leikattaisiin osa pois.

Perustuslakioppineella on mökki saaressa

Saaristolaiset peloissaan ministeri Bernerin kokeilusta – ”Kuka maksaa 28000 euroa vuodessa siitä, että käy töissä Turussa?” (IS 29.12.2016):

"Liikenne- ja viestintäministeriö aloittaa huhtikuussa 2017 kokeilun 500:n saaristolaisen asuinalueella. Kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien professorin Martin Scheininin mielestä toimet ovat vastoin Suomen perustuslakia."

Saaristolaiset mottiiin. Uutta aluepolitiikkaa?

Saaristolaiset mottiin – taas uutta aluepolitiikkaa

Ministeriön tiedote 8.4.2016

(Huom! Palataan 18.4.2016 julkistettuun liikennekaarimalliin myöhemmin. Sen ydinhän on, että suurimmiksi maksajiksi pistetään ne, joiden on pakko liikkua omalla autolla.)

Liikenneministeri Bernerin mukaan saariston nykyiset yhteiskunnan tarjoamat liikennepalvelut on alasajettava. Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt kehittämishankkeen, ”jossa etsitään keinoja vastata nykyistä paremmin saariston muuttuviin liikkumis- ja kuljetustarpeisiin.”

Kestävästä saaristomatkailusta vientivaltti- Om hållbar skärgårdsturism

Matkailu on kasvava vientiala Suomessa. Ala työllistää tällä hetkellä noin 140 00 henkilöä ja vuonna 2025 alan odotetaan työllistävän jopa 180 000 suomalaista. Matkailun osuus bruttokansantuotteesta on jo isompi kuin esimerkiksi pankkisektorilla tai elintarviketeollisuudella. Matkailulla on myös merkittäviä aluetaloudellisia vaikutuksia etenkin syrjäisellä maaseudulla, joissa palveluiden ja työpaikkojen säilyttäminen saattaa muutoin olla haastavaa.

Toimintaa pinnan alla

Joko taas? Johan tässä ehti pari vuosikymmentä kulumaan, ennenkuin Ruotsin armeija löysi jälleen vedenalaista toimintaa Tukholman saaristosta. Tämänkertaisessa etsinnässä ei tuloksena ole kuin huonoja vaihtoehtoja.... tai jäykkä hiljaisuus.

 

http://bit.ly/ihmeita

 

Armeijan entisten saarien virkistyskäytölle selkeät suuntaviivat

Puolustusvoimat on viime vuosina luopunut tai luopumassa useista Helsingin edustalla sijaitsevista sotilassaarista. Näiden alueiden saamista kaupungin virkistys-, matkailu- ja jopa asumiskäyttöön on toivottu vuosikaudet. Armeija lähtee Isosaaresta ja sen vieressä olevasta Kuivasaaresta vielä kuluvana vuotena.  Kuninkaansaarta ja Vallisaarta siivotaan parhaillaan avattavaksi yleisölle.

Rakennusperinnön suojelu ja luovat alat tulevaisuuden rakentajina

 

Sain jokin aika sitten mahdollisuuden osallistua Kemiönsaaren Taalintehtaalla järjestettyihin keskiaikaisiin saaristolaismarkkinoihin ja iltapitoihin. Olin suorastaan häkeltynyt siitä, miten hienon tunnelman ensi kertaa järjestetyn tilaisuuden järjestäjät olivat saaneet aikaan.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä