Helsingin ja lähisaariston merellisten alueiden kehittäminen

Helsingin saariston matkailu- ja virkistysarvo on valtava. Tähän mennessä saaristomme on ollutkin yllättävän vähäisesti käytetty ja ikäänkuin uinuva voimavara miljoonakaupungillemme. Järkevästi ja luontoarvoja kunnioittaen, voimme avata saaristoa laajemmille käyttäjäryhmille ja turisteille. Tämä edellyttää sekä palveluiden että yhteyksien kehittämistä ja ennen kaikkea palvelukulttuurin kehittämistä Helsingissä. 

Vertailu Tukholman ja Turunkin saaristoon on sikäli paikallaan, että molemmissa on merkittävästi enemmän julkisia yhteyksiä saariin ja samalla enemmän matkailu- ja ravintolapalveluja saaristossa kuin Helsingin saaristossa. Meillä palvelut ovat lähinnä mökkeilyyn ja veneilyyn liittyviä ja jäävät monilta saavuttamatta. Vallisaari on upea uusi poikkeus tässä yhtälössä ja samoin Lonna edustaa uutta ajattelua. 

Saaristoa on vielä jäljellä – haaveilen upean saaristomme vesiliikenteen ulottamisesta samalle tasolle kuin se on ollut 100 vuotta sitten. Saaristoliikenteessä tulisikin keskittyä samalla nostalgiaan ja palveluun. Elämyksiin ja lisäarvoon, jonka matkailija tai kaupungin asukas voi saada samalla kertaa. Sotilassaarten aarteet ovat jo osin käytettävissämme, joskin palveluja ne vielä kaipaavat lisää. Liikenteessä näkisin mielelläni lisää nostalgiaa – suureksi harmiksi, kuitenkin monet arvokkaat saaristolaivamme ovat kokeneet karuja kohtaloita – tässä suhteessa historiaa ei ole palautettavissa, mutta samaan tyyliin ja arvokkuuteen liikenteessä voisi pyrkiä. Suorastaan kadehdin Tukholman liikenteessä olevien laivojen mahdollisuuksia – ehkä sisävesiltä voisi olla pelastettavissa vielä joitain yksilöitä. 

Nykyisen turisti- ja purjelaivaliikenteen haaste on siinä, että ne eivät yleensä kuljeta alkupistettä kauemmas, vaan palaavat lähtöpisteeseensä. Reittiverkoston, joka voisi yhdistää esim. pyöräilyreittejä laivoihin uskoisi houkuttelevan kauempaakin aktiivisia pyörälijöitä. Ja kyllä – sesonkin on lyhyt. Tämän takia palveluiden tulisi olla sekä korkealuokkaisesti toimivia että tarpeeksi kiinnostavia. Meillä on kuitenkin muutama upea kohde, jotka yhdistettynä muuhun pyöräilyverkostoon voisivat luoda kokonaan uuden markkinan Uudellemaalle luomalla pyöräilyinfrastruktuurin ja saaristomatkailun. Pyöräilyinfrastruktuuri olisi siis merkityt reitit koko Uudellemaalle että B&B tai muuten edulliset majoitusratkaisut, joissa on HUOMIOITU pyörien säilytys ja huoltopalvelut. Lisäksi maailmalla on esimerkiksi matkatavaran kuljetus ja huoltoautopalveluja, jolloin pyöräillessä ei kaikkea tarvitse kuskata itse vaan palvelu toimittaa tarvekalut perässä. Esim. Tonavan varressa kulkee satojatuhansia pyöräilijöitä kesässä ja jos jokainen jättää reitille 500-1000€ / reissu, on sillä aikamoinen lisäarvo. Saaristoon tämän voisi kytkeä luomalla muutaman oikeasti toimivan runkoreitin – kuten Helsingin Eteläsatama – Pirttisaari – Emäsalo (useasti päivässä) ja Helsinki – Espoon saaristo – Porkkala – Inkoo (samoin useasti päivässä). Lisäksi näille linjoille sopivat pysähdykset upeisiin kohteisiin. Pirttisaari ja esim. Kaunissaari yhdistelmänä reitit voidaan myös yhdistellä jo olemassa oleviin Sipoon ja Porvoon saaristolinjoihin. Ja upeat majakka-mahdollisuudet lisäksi huomioiden. 

Usein saaristossa, aivan Helsingin rantasaaria lukuunottamatta esim. ravintolapalvelut ja majoituskin ovat vielä lapsenkengissään. Esim. Turun saaristossa on kohteita, joissa laatuun on panostettu ja veneilijät niihin aktiivisesti hakeutuvatkin. Jos on varaa vaikkapa 100 000€ veneeseen, saattaisi olla varaa maksaa kunnollisesta ateriastakin jotain. Ja toisaalta, jos kerran kesässä ajaa saaristolaivalla yöksi majakalle, saattaisi olla toiveena kunnollinen ateria ja majoitus. Lisäksi Suomeen eri puolilta maailmaa tulevat matkailijat eivät tyypillisesti ole tyhjätaskuja – Lapin elämysmatkailukohteiden rinnalle Helsingin kautta lentäville varakkaille matkustajille on varmasti kysyntätyhjiö vastaavista elämyksistä rannikollamme. Sinällään hienon Sibelius-monumentin pillistön ja Nokian pääkonttorin tuijottaminen tuskin riittää vuosiksi esim. varakkaille kiinalaisille. Varsinkin kun Noksu on nyt niinkin viehättävässä kaupunginosassa kuin Karamalmi. Tehdään mielummin isolla kuin väliaikaisia uimalaitureita tms. Helsingin ei kannata pyrkiä samaan kuin Kööpenhamina tai Keski-Euroopan latte-kaupungit – vaan tehdä jotain omaperäistä. Luontomme on sitä. 

Miksi näitä mahdollisuuksia ei ole aiemmin hyödynnetty? En tiedä, miten Uudenmaan ja PK-seudun kunnat yhteistyössä kohteita kehittävät – minusta se näyttää enemmän kilpailulta saman alueen kesken. Näperretään yksittäisiä kohteita eivätkä kunnat tee yhteistyötä. Helsingi pyöräilytouhu on liikennepolitiikkaa eikä huomioi matkailua. Tuskin retkipyöräilijät hakeutuvat Helsingin baanoja huvikseen ajamaan – he haluavat luontoon, jota meillä upeasti on. Saaristo ja pyöräily ovat harvinaisen upea yhdistelmä. Vesiiikenteen tulee olla myös saavutettavissa, mikä tarkoittaa sen keskittämistä Eteläsatamaan – eli toivottavasti satamaa ei tukita saariston reittiliikenteeltä. Potentiaali on valtava – se vaatisi kuntarajat ylittävää yhteistyötä ja merkittävää lähtöpanostusta asiaan. Jos Helsingillä on varaa 400 miljoonan euron joukkoliikennesiltaan, luulisi sillä olevan varaa yhdessä muiden naapurikuntien kanssa suurimman luonnonvaramme eli luonnon itsensä matkailu- ja virkistyskäytön kehittämiseen. Tehdään kaikille hyvä Helsinki ja Uusimaa yhdessä – myös matkailijoille. 

juhalevo
Kokoomus Helsinki
Ehdolla presidentinvaaleissa

www.juhalevo.fi
30 ja risat (43), Perheenisä, Yksikönjohtaja IT-alalla, KTM (HKKK / Aalto University)
ex-HUS:n hallituksen varajäsen
ex-HSY:n tarkastuslautakunnan jäsen
ex-UMO-säätiön hallituksen pj
ex-Varhaiskasvatuslautakunnan jäsen, Helsinki
Nukketeatteri Sampon hallituksen pj
ex-Kokoomuksen puoluevaltuuston jäsen
Aiemmin mm. Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan ja Teknisen palvelun lautakunnan jäsen.
Asun tällä hetkellä Viikissä, aiemmin mm. Kruununhaassa, Kalliossa, Kannelmäessä, Vuosaaressa ja Espoossakin. Harrastelijabasisti ja veneilijä sekä siirtolapuutarhan ja palstan viljelijä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu