*

Juha Levon blogi Kunnallispoliittisia pohdintoja

Yksityinen varhaiskasvatus Helsingille kunnallista edullisempaa

Helsingin varhaiskasvatuslautakunnassa käsitellään tiistaina yksityisen varhaiskasvatuksen kustannusten kehittymistä 2013-2015. Tuolla jaksolla yksityisen hoidon tuen kokonaiskustannukset ovat nousseet 16,7 miljoonasta vuonna 2013 21,1 miljoonaan euroon vuonna 2015. Varhaiskasvatusviraston laskelmien mukaan yksityinen päivähoito on kaupungille 11% edullisempaa kuin kaupungin itsensä järjestämä. 

Maaliskuun kokouksessaan Varhaiskasvatuslautakunta hyväksyi lisäksi yksityisen hoidon tuen säilyttämisen Helsingissä, vaikka Kelan korvausperusteet muuttuisivatkin. Tätä ennakoiden varhaiskasvatuslautakunta hyväksyi esityksen, jossa jo 20 tunnin ylittävästä hoidosta maksettaisiin nykyisen mukainen yksityisen hoidon tuki (nykyinen raja on ollut 25h/viikko). Mikäli tätä muutosta ei olisi tehty, olisi esimerkiksi työttömyysjakson kohdalle osuessa saattanut vanhempi menettää kokonaan yksityisen hoidon tuen lapsen ollessa kokopäiväisessä hoidossa. 

Lautakunnan päätökset ja yksityisen hoidon lisääminen Helsingissä ovat järkevää politiikkaa. Ns. epätyypillisten työsuhteiden muuttuessa laajemmaksi ilmiöksi ja muutenkin ihmisten elämäntilanteiden jatkuvissa muutoksissa Helsingin ja pääkaupunkiseudun etu on turvata monipuoliset ja työssäkävijöiden tarpeita tukevat varhaiskasvatus-palvelut. Yksityinen hoito on osa tätä kokonaisuutta ja se laajentaa sekä valinnaisuutta että palveluverkkoa usein kunnallista sektoria nopeammin. Lisäksi monissa kunnissa yksityinen hoito on jo ensisijainen palveluntuottaja verrattuna kunnalliseen palvelutuotantoon. 

Helsingin laskelmat osoittavat, että yksityisen hoidon tuki on tällä hetkellä jo yli kymmenyksen omaa tuotantoaan edullisempaa. Lisäksi yksityiset toimijat ovat tyypillisempiä avaamaan nopeasti ja pienempiä toimipisteitä kysynnän mukaan Helsingin keskittyessä suurempien ja sitä kautta tehokkaiden yksikköjen rakentamiseen osana muuta SOTE-verkkoa.

Espoossa lähestytään yksityisen hoidon osuudessa jo kolmasosaa kaikista varhaiskasvatukseen osallistuvissa - Helsingissä osuus on n. 10%. Tehdyillä toimenpiteillä varmistetaan kaupungin taloudenkin kannalta hyvä kehitys, jossa yksityisen hoidon osuus kasvaa. Soisinkin osuuden lähestyvän seuraavan kymmenen vuoden aikana espoolaisia lukuja varsinkin sen ollessa veronmaksajille edullisempaa ja samalla täydentävän sekä sijainniltaan että valinnaisuudeltaan kaupungin sinällään hyvälaatuista ja erittäin kattavaa palvelutuotantoa.

Kokonaisuutena kaupunki vastaa Helsingissä kuitenkin tällä hetkellä 90% kaikesta varhaiskasvatuksesta ja yksityisen hoidon osuuden kasvu ei tuota asemaa milllään tavalla uhkaa vaan todellakin täydentää. Lisäksi vaativan vuoropäiväkoti-toiminnan sekä erityislasten päiväkotien osalta kaupunki tarjoaa erittäin laadukasta palvelua toiminnoissa, joissa yksityisen palvelutuottajan riskikerroin on korkea. 

Markkinoilla on tilaa monimuotoisuuden lisäämiselle ja lisäksi yksityisen hoidon tuki ja Helsinki-lisä ovat win-win-win-ratkaisu asia sekä kaupungille, perheille että palveluntuottajille. 

Ennakkotiedote tiistain kokouksesta on luettavissa: 

https://www.sttinfo.fi/tiedote?publisherId=17447924&releaseId=43381235

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän TonyBjrk kuva
Tony Björk

Hei. Summat eivät ole ihan verrattavissa toisiinsa ko. kunnallisessa laskelmissa ovat yleensä mukana koko oppilashuolto (sisältäen myös yksittyisten yksikköyden oppilashuollon kustannukset).

Käyttäjän juhalevo kuva
Juha Levo

Ehkeivät aivan suoraan, mutta Helsingissä yksityisen hoidon järjestäminen on edullisempaa joka tapauksessa. Ja ketterämpää. Kaupungin hoito on joustavampaa ja osin vaativampaa, mikä tekee siitä kalliimpaa. Yksityinen puoli toimii myös tila yms. asioissa tehokkaammin. Joka tapauksessa ehdottomasti kannattaa antaa yksityisten yksiköiden kasvata ja lisätä paikkoja - se kirittää samalla kunnallista puolta ja tulee kokonaisuudessa halvemmaksi.

Viraston oma laskelma on asiakaskohtainen ja siinä vertailtaessa kunnallisen puolen varhaiskasvatuksen järjestämisen kustannuksia yksityiseen, on lähtökohtana yksityisen varhaiskasvatuksen tukemisen kustannukset kunnalle. Tällä laskentatavalla kustannus on 11% edullisempaa kunnalle. Veronmaksajana se kiinnostaa, jos uudet lisäpaikat saadaan 11% edullisemmin järjestämällä ne yksityisellä puolella.

Toimituksen poiminnat